Arno Bonte

Raadslid GroenLinks Rotterdam

Spreekverbod op het stembureau?

Burgemeester Aboutaleb heeft de organisatie op stembureaus tijdens de Tweede Kamerverkiezingen aangescherpt. Er gaan in Rotterdam meer stembureaus open, er komen in het stembureau looproutes voor de stemgerechtigden en stembureaumedewerkers gaan in ploegendiensten werken. Prima maatregelen natuurlijk, om chaotische toestanden, zoals die zich op sommige stembureaus voordeden bij gemeenteraadsverkiezingen, te voorkomen.

Verbaasd ben ik wel over de maatregel om medewerkers van de stembureaus een spreekverbod met de pers op te leggen. Dat doet me denken aan situaties zoals we die in landen als Iran kennen. Lijkt me geen goed idee. De pers heeft juist een belangrijke controlerende taak bij verkiezingen. Ook op de stembureaus.

Het spreekt voor zich dat medewerkers van het stembureau niet door journalisten in hun werk belemmerd moeten worden. In mijn ogen kunnen ze die grenzen heel goed zelf bewaken. Op rustige momenten of nadat ze door een andere ploeg zijn afgelost gaat er niks fout als medewerkers met de pers praten. Ik zal de burgemeester daarom morgen vragen om het spreekverbod uit de contracten met medewerkers te schrappen.

3 reacties»

  aliciajennifer wrote @

looptroutes -> looproutes
toestanten -> toestanden
Beide 1e alinea.

(Haastige spoed…)

  Fred wrote @

Waar kan dat spreekverbod op zijn gebaseerd? Op de kieswet? Lijkt me sterk. Welk doel heeft men met het verbod voor ogen? Rust en orde soms? Maar wat is de burgemeester van plan als men zijn verbod negeert? Zijn gezag handhaven zal gegarandeerd voor onrust zorgen.
Kortom, de vraag is waar de burgemeester het idee van een spreekverbod vandaan haalt? Kennelijk vanuit zijn autoritaire achtergrond. Is hij met die achtergrond dan wel een geschikte figuur voor het ambt? Die vraag zal blijven terugkeren.

  jac wrote @

Hallo,
ik ben Meppeler en vindt de kreet Rotterdam is geen Meppel aan de Maas knap beledigend
Ik weet nu weer waar groenlinks staat:
scoren tenkoste van een ander
Jac


Geef een reactie

