Arno Bonte

Raadslid GroenLinks Rotterdam

Maak eind aan bakkertje pesten

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil dat het stadsbestuur direct stopt met het ‘bakkertje pesten’ op zondagochtend. Het nieuwe college heeft onder druk van het CDA afgesproken dat alle winkels op zondagochtend dicht moeten blijven. Onder andere de populaire bakkers Marakesh en Het Bammetje hebben daarop te horen gekregen dat ze voortaan op zondagochtend hun deuren voor 12:00 uur niet meer mogen openen.

Bonte vindt de zondagssluiting ‘onnodige christelijke betutteling’ die ‘niet past in een wereldstad als Rotterdam’. Bovendien blijkt het besluit van het stadsbestuur in strijd te zijn met de wet, zo blijkt uit juridisch advies dat GroenLinks heeft ingewonnen. In de winkelsluitingswet is een vrijstelling opgenomen voor ‘musea, videotheken en winkels waar uitsluitend voedsel voor directe consumptie verkocht wordt’. ‘Die vrijstelling geldt voor heel Nederland’, zegt Bonte, ‘van Schiedam tot Staphorst. Het Rotterdamse stadsbestuur moet niet Roomser dan de Paus willen zijn’.

GroenLinks wil dat het stadsbestuur zijn besluit herroept en de onrust bij Marakesh en Het Bammetje wegneemt. ‘Het college zegt dat ze meer ruimte voor ondernemerschap wil creeren, dan moet je niet vervolgens de ondernemers op zondagochtend wegpesten. Er zijn veel Rotterdammers – waaronder ikzelf – die graag op zondagochtend een vers broodje willen kunnen halen’.

4 reacties»

  Jan Willem Rotteveel wrote @

Arno,

Mijn vader, geboren in 1923, vertelde dat toen hij klein was er winkels op zondag open waren.
Ik, gereformeerd opgevoed en nog geen 10 jaar oud, reageerde boos dat de winkels ’s zondags dicht hoorde te zijn.
Pas later realiseerde ik me dat er een verband is tussen de zondagsluiting en de oorlog. Sorry, ik kan het niet anders zeggen, maar sinds de 2e wereldoorlog is het niet normaal dat winkels op zondag open mogen zijn. Dat is pas later weer wat hersteld, maar niet om religieuze redenen, maar om commerciële redenen.

Ik ben tegen een 7keer24 uurs economie. Ik verbaas me er ook over dat er zoveel steun is bij GroenLinks voor de zondagsopening. Je ziet ook dat dat gedonder geeft bij winkels in winkelcentra die niet bij grote ketens horen. Ik vind dat GroenLinks dan ook voor hen moet opkomen. Sterker nog, ik vind dat winkels verplicht 1 dag per week dicht horen te zijn.
Maar dat hoeft niet per sé de zondag te zijn.
De zondagsluiting is een direct gevolg van de oorlog en daar moeten we een keer vanaf.

Jan Willem Rotteveel
Arnhem

  Arno Bonte wrote @

Beste Jan Willem,

Interessante historische beschouwing. Dat wist ik niet.
Ik ben net als jij niet zo’n liefhebber van de overhaaste 24-uurs economie, maar ik ben wel een voorstander van keuzevrijheid. Keuzevrijheid voor de klanten (ik doe graag mijn boodschappen op zondag), maar ook voor de winkeliers (ik heb keer op keer het recht van de winkeliers in Woonmall Alexandrium verdedigd om op zondag dicht te mogen zijn, hoewel de eigenaar van het complex ze dat wilde verbieden). Zo zijn er ook winkels die er voor kiezen om vanwege religieuze redenen op vrijdag(middag) dicht te zijn, of vanuit het oogpunt van rust op maandag(ochtend). Moet allemaal kunnen wat mij betreft, en daar wil ik – zeker in een grote stad als Rotterdam – ook de ruimte voor scheppen.

Groet, Arno

  Alicia wrote @

Consumptie met p dus
roomser met kleine letter
Creëren
Ondernemerschap met een s minder dus

Verder helemaal mee eens. Het is niet van deze eeuw om alles dicht te houden op zondag.

  Daniël wrote @

“Ruimte voor Talent en Ondernemen”, maar niet op zondagochtend. Belachelijk!!


Geef een reactie

